Lämna din felanmälan
Om du har ett fel i din lägenhet eller i ditt bostadsområde gör du enklast en felanmälan via Mina sidor. Där kan du även följa ärendet – från att det har anmälts till att det är avslutat.
Du kan också nå oss under kontorstid via telefon på 0525-183 50. Åtgärder för fel i lägenheten påbörjas normalt inom 5 arbetsdagar efter att de har anmälts.
Ditt ansvar som hyresgäst
Som hyresgäst är du ansvarig för att anmäla fel som kan påverka lägenhetens skick negativt. Meddela oss så snart som möjligt om du upptäcker:
- Problem med värme eller ventilation
- Vattenläckor eller droppande kranar/toaletter
- Saknad brandvarnare
- Tidig felanmälan kan förhindra större skador och kostnader.
Jourärenden – akuta fel utanför kontorstid
Om du behöver anmäla ett fel utanför kontorstid (kl. 16:00–08:00) ska det vara ett akut ärende.
Med akuta fel menas till exempel:
- Större vattenläcka eller översvämningsrisk
- Strömavbrott som påverkar kyl/frys eller livsviktig utrustning
- Stopp i värmesystem vintertid
- Hiss som står still
- Skador som utgör olycksrisk, t.ex. vid storm eller skadegörelse
- Utelåsning – se mer nedan
- Andra fel som kräver omedelbar åtgärd
Vid akuta fel, ring vår jour på 0525-180 88.
Om felet inte är akut enligt ovanstående kriterier, får åtgärd vänta till nästa vardag under kontorstid. Om du ändå önskar hjälp under jourtid utan att det rör sig om ett akut fel, tillkommer en avgift på 1500 kr. Sådana ärenden räknas som serviceärenden och inte akuta fel, vilket innebär att det kan dröja innan vi kan vara på plats, särskilt utanför ordinarie arbetstid.
Låsöppning – ett serviceärende, ej akut
Om du har låst dig ute kan vi hjälpa dig att låsa upp dörren, men det är viktigt att veta att låstillträde räknas som ett serviceärende och inte ett akut fel. Därför kan det dröja innan vi kan vara på plats, särskilt utanför kontorstid.
Under kontorstid (vardagar 08:00–16:00): Ring 0525-183 50 Utanför kontorstid: Ring jouren på 0525-180 88 Avgiften för låsöppning är:
- 500 kr under kontorstid
- 1500 kr under jourtid
Du måste vara kontraktsinnehavare och kunna visa giltig legitimation för att få hjälp.
Felanmälan – TV, internet och digitalbox Fel som gäller TV, router, digitalbox eller internet ska anmälas direkt till Telia: Telia support: 020 – 20 20 70
Felaktig folkbokföring
Skatteverket har lanserat en e-tjänst där du kan anmäla om någon har folkbokfört sig på din adress utan tillåtelse. Anmäl felaktig folkbokföring här.
|