Hyresgästens ansvar

Som hyresgäst har du själv ett ansvar att vårda din lägenhet. När det gäller den regelbundna skötseln finns det ett antal punkter att tänka på. Är du osäker på hur du ska göra eller om du får problem med något vänligen kontakta oss på Tanums Bostäder.

Saker som du ska tänka på samt saker du själv ska göra i lägenheten:

 

ALLTID
  • Hålla lägenheten hel och ren.
  • Hålla spisen ren och akta den för skador.
  • Skydda lamellgolv från fukt.
  • Hålla persienner hela och rena.
  • Hålla balkong eller altan välsköttoch  fri som utrymningsväg.
  • Sortera sopor enligt kommunens regler (finns uppmärkt i soprum).
DÅ OCH DÅ
  • Rengöra filtret i köksfläkten.
  • Frosta av kyl och frys (om det ej sker automatiskt).
  • Rengöra luftventiler (till- och frånluft).
  • Byta filter i fönster och vädringsluckor (om sådana finns).
  • Kontrollera att brandvarnaren fungerar och byta batteri.
  • Kontrollera att inte element och eventuell diskmaskin läcker.
VID BEHOV
  • Byta trasiga glödlampor, ugnslampa, lysrör och glimtändare.
  • Byta säkringar och glödlampor i kyl och frys.
  • Rengöra sil och golvbrunn till dusch eller badkar.
  • Rengöra vattenlåset till handfatet.
  • Behandla linoleumgolv med polish eller vax.
ÖVRIGA FEL
  • Gör en felanmälan via Mina sidor på hemsidan
    eller telefon 0525-180 88.

Hyresgästen ska omgående anmäla fel som kan skada skicket på lägenheten till hyresvärden. Exempelvis vattenläckage.

Egen åtgärd

Här visas instruktionsfilmer som beskriver hur du med enkla medel kontrollerar och åtgärdar det som åligger dig som hyresgäst.

Länkarna öppnas i nytt fönster.


Här kan du läsa mer om hyresgästens egna ansvar.

(Pdf 434kb)