Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats. Här nedan beskriver vi hur tanumsbostader.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Vad är digital tillgänglighet?
Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning. Till exempel ska innehållet vara lätt att läsa och förstå. Du ska också kunna ta del av innehållet, och utföra de tjänster som finns, oavsett om du behöver använda något hjälpmedel eller inte.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
För tanumsbostader.se gäller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Kraven i lagen är baserad på den internationella standarden för webbtillgänglighet, WCAG 2.1 nivå AA.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Vi gör löpande manuella granskningar av webbplatsen och samarbetar med vår leverantör av webbplatsen för att alltid ha de senaste uppdateringarna.
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt, det vill säga bristande i förenlighet med lagkraven.
- Dokument: Det finns pdf-filer på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi väljer i första hand att lägga information på webbsidor istället för i dokument. De dokument som ändå behöver användas försöker vi tillgänglighetsanpassa så långt det går.
Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 30 juni 2022.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tanumsbostader.se.
Senaste bedömningen gjordes den 16 september 2020 och är formellt godkänd av Styrelsen.
Granskningsmetod
Utvärderingsrapport
Redogörelsen uppdaterades senast den 15 december 2021.
|